ΚΥΡΙΑΚATIKOIΑΝΤΙΛΑΛΟΙ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Κυριακή τῇ 5ῃ Ιανουαρίου 2014
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἡ Κυριακή πρίν ἀπό τά φῶτα ὀνομάζεται ἡ σημερινή Κυριακή κατά τήν ὁποία διαβάζεται στούς Ἱερούς ναούς ἡἀρχή τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Μάρκου. Γίνεται σ’ αὐτό λόγος γιά τό βάπτισμα τῆς μετανοίας τό ὁποῖο ὁἸωάννης ὁ Πρόδρομος κήρυττε στήν Ἰουδαία καί κατόπιν βάπτιζε στόν Ἰορδάνη ποταμό ἐκείνους πού ἄκουαν τό κήρυγμά του γιά νά λάβουν συγχώρεση ἀπό τίς ἁμαρτίες τους. Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, ἡ μεγάλη αὐτή ἀσκητική καί προφητική φυσιογνωμία, φοροῦσε ἔνδυμα ἀπό τρίχες καμήλου καί εἶχε δερμάτινη ζώνη γύρω ἀπό τή μέση του καί ἔτρωγε ἀκρίδες καί ἄγριο μέλι. Κήρυττε καί δίδασκε για τόν Χριστό ὁὁποῖος ἐρχόταν μετά ἀπό αὐτόν γιά νά βαπτίσει ὅλη τήν ἀνθρωπότητα στό βάπτισμα τοῦ Παναγίου Πνεύματος, στό βάπτισμα τῆς χάριτος καί τῆς αἱματηρῆς θυσίας του.
Ἡ προσωπικότητα τοῦ Τιμίου Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ Ἰωάννου, ἡὁποία προβάλλεται στό σημερινό ἱερό Εὐαγγέλιο, ἐκτός ἀπό τά διδάγματα πού ἐξαγγέλλει σ’ ὅλο τόν χριστιανικό κόσμο, διδάσκει ταυτόχρονα καί τήν ὑψηλή καί ἱερή ἒννοια τῆς ἀποστολῆς καί τοῦ καθήκοντος. Ἦταν ἀπεσταλμένος ἀπό τό Θεό για νά ἐκπληρώσει τήν ἀποστολή καί τό καθῆκον τοῦ κήρυκα τῆς μετανοίας καί τό καθῆκον τῆς προετοιμασίας τῶν ἀνθρώπων γιά τήν ὑποδοχή τοῦ Κυρίου.
Καί τήν ἀποστολή καί τό καθῆκον του αὐτό τά ἐπιτέλεσε μέ ζῆλο καί μέ αὐταπάρνηση καί μέ αὐτοθυσία, μέ τό αἷμα τοῦ μαρτυρικοῦ του θανάτου, μέ τό αἷμα τοῦἀποκεφαλισμοῦ του.
Ἀποστολή καί καθῆκον εἶναι δύο πραγματικότητες μέσα στίς ὁποῖες κινεῖται ἡ ζωή τοῦἀνθρώπου. Εἶναι ἐντολή τοῦ Θεοῦἡἀποστολή, δηλαδή ἡὑποχρέωση νά ἐπιτελεῖἕναν ὡραῖο καί εὐλογημένο σκοπό στή ζωή τουὁἄνθρωπος καί νά ἐκπληρώνει κάποιο καθῆκον στήν πορεία τῆς ζωῆς του. Ἀκόμη καί αὐτή ἡἄψυχη φύση μέ τούς φυσικούς νόμους, τούς ὁποίους καθόρισε ὁ Θεός, ἐκπληρώνει μιά ἀποστολή καί ὑποτάσσεται σ’ ἕνα καθῆκον, ὣστε δημιουργεῖ τόν θαυμασμό τοῦ λογικοῦἀνθρώπου καί νά γίνεται ἡἄψυχη πραγματικότητα ἄριστος τοῦἀνθρώπου διδάσκαλος. Τά πάντα κατά τή σοφία τοῦ Θεοῦ, ὑπακούουν καί ὑποτάσσονται στόν προορισμό τους, στήν ἀποστολή καί στό καθῆκον τους.
Πῶς λοιπόν εἶναι νοητό καί δυνατό ὁ λογικός ἄνθρωπος νά μήν ὑποτάσσεται στό θεῖο νόμο τῆς ἀποστολῆς καί τοῦ καθήκοντος;
Ἡἀποστολή καί τό καθῆκον δίνουν στόν ἄνθρωπο τό ὡραῖο καί τό ὑψηλό νόημα τῆς ζωῆς του, εἶναι τά μέσα μέ τά ὁποῖα γινόμαστε ἐξυπηρετικοί καί εὐεργετικοί στούς συνανθρώπους μας, εἶναι ἡἀξιοποίηση τῆς ζωῆς μας.
Εἶναι ὁ καρπός καί ἡ προσφορά μας στήν κοινωνία μέσα στήν ὁποία ζοῦμε, στήν ἐκκλησία τῆς ὁποίας ἀποτελοῦμε τίμια μέλη, στήν πατρίδα τῆς ὁποίας ἀπολαμβάνουμε τά ἀγαθά στήν ἐπιστήμη καί τά γράμματα καί τίς τέχνες τῶν ὁποίων εἴμαστε ἐργάτες καί πνευματικοί καλλιεργητές.
Ὃσο δέ περισσότερο ὁἄνθρωπος ἔχει ἐπίγνωση τῆς ἀποστολῆς καί τοῦ καθήκοντός του καί ὃσο περισσότερο εἶναι ἀφοσιωμένος σ’ αὐτά τόσο καί περισσότερο γίνεται ἀνώτερος ἄνθρωπος, περισσότερο χρήσιμος στούς συνανθρώπους του, πραγματική εἰκόνα καί ὁμοίωση τοῦ Θεοῦ.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μπροστά σου ὁ Θεός σοῦ ἔθεσε τήν ἀποστολή καί τό καθῆκον. Σοῦἔθεσε τήν ἱερή ὑποχρέωση νά ἐκπληρώνεις τό ἔργο τοῦ ψυχικοῦ σου καταρτισμοῦ καί τῆς ἐξυπηρέτησης τῶν πλησίον σου μέ τίς γνώσεις σου, μέ τήν ἐργασία σου καί μέ τήν ἔμπρακτη χριστιανική ἀγάπη, τήν ὁποία πρέπει ὀπωσδήποτε νά τήν θεωρεῖς ὡς ἀποστολή καί ὡς καθῆκον ἱερό. Ποτέ μήν προδώσεις τήν ἀποστολή καί τό καθῆκον σου.
Μήν ὑποχωρεῖς πρό αὐτῶν ὃσες δυσκολίες καί ἄν συναντᾶς ἀπό τούς γύρω σου ἀσυνείδητους συνανθρώπους σου. Ἦρθες στή γῆ γιά νά ἐργάζεσαι ἔργα μόχθου καί ἀρετῆς καί ἀγάπης. Μή γίνεσαι ἄκαρπος συκιά, γιατί θά μαραθεῖς καί θά ξηρανθεῖς πνευματικά.
Θά συμβεῖ δέ αὐτό ὃταν περιφρονήσεις τήν ἀποστολή σου καί τό χρέος σου. Φτάσε ἀκόμη καί μέχρι τήν αὐτοθυσία κατά τήν ἐκπλήρωση τῆς καλῆς καί εὐλογημένης ἀποστολῆς σου. Νά ἔχεις τελικά πάντοτε ὑπόψη σου ὅτι ὁ Κύριός μας ὄχι μόνο μέ τή διδασκαλία τουἀλλά καί μέ τόν πανάγιο βίο του καί τή Σταυρική θυσία του διατράνωσε ὅτι «οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλά διακονῆσαι καί δοῦναι τήν ψυχήν αὐτοῦ λύτρον ἀντί πολλῶν». Ἀμήν.
ΚΥΡΙΑΚATIKOI ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
Κυριακή τῇ 12ῃ Ιανουαρίου 2014
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, κατά τό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ὁ Κύριός μας ἔφυγε ἀπό τή Ναζαρέτ καί ἦρθε στήν Καπερναούμ, στά ὃρια τῶν φυλῶν Ζαβουλών καί Νεφθαλείμ. Μέ τή μεταβάση δέ αὐτή τοῦἸησοῦ στή Γαλιλαία πραγματοποιεῖτο ἡ προφητεία τοῦ προφήτη Ἡσαΐα ὃτι ὁ λαός τῆς Γαλιλαίας κάποια μέρα θά ἔβλεπε «φῶς μέγα», τό φῶς τοῦ Χριστοῦ, τό φῶς τῆς διδασκαλίας του καί τό φῶς τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας του.
Καί ἀπό τότε ἄρχισε ὁἸησοῦς νά κηρύττει δημόσια καί νά λέγει «μετανοεῖτε, γιατί ἔχει πλησιάσει ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ἡ πνευματική καί ἁγία ζωή τῆς λύτρωσης καί τῆς μακαριότητας.
Φῶς μέγα καί ἀκοίμητο καί σωτήριο εἶναι ὁ Κύριός μας μέσα στόν κόσμο. Αὐτό τό φῶς τό προφήτευαν οἱ προφῆτες καί τό περίμεναν ὅλοι οἱἄνθρωποι προτοῦ νά ἔλθει ὁ Σωτήρας μας ἐδῶ κάτω στή γῆ. Εἶναι πραγματικά φῶς ὁ Χριστός. Εἶναι τό «φῶς τοῦ κόσμου» ὃπως ὁἴδιος κηρύττει στό ἅγιο Εὐαγγέλιο. Εἶναι τό θεϊκό φῶς, γιατί εἶναι τό Δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος. Γιατί, ὃπως ψάλλει ἡἐκκλησία, «Φῶς ὁ Πατήρ, φῶς ὁ Λόγος, φῶς καί τό Ἅγιο Πνεῦμα».
Στό ὄρος Θαβώρ κατά τή Μεταμόρφωσή του ἄστραψε ἡ θεϊκή του μορφή καί τά γύρω ἀπό αὐτόν ἔγιναν λευκά ὃπως τό φῶς.
Φῶς εἶναι καί ἡ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, φῶς πού δέν μποροῦσε νά φανταστεῖ οὔτε καί νά τό ἀποκτήσει ὀ κόσμος ὅλος, ἄν δέν ἐρχόταν ὁ Λυτρωτής τοῦ κόσμου γιά νά τό μεταδώσει στήν ἀνθρωπότητα. Δέν γνώρισε ὁ κόσμος μέχρι σήμερα σὔτε καί θά γνωρίσει στό μέλλον ἄλλο φῶς λαμπρότερο καί αἰώνιο ἀπό τό φῶς τοῦ Χριστοῦ. Ἀπό τό φῶς αὐτό τῆς παρουσίας του καί τῆς διδασκαλίας του φωτίστηκαν πάμπολλες ψυχές καί ἔζησαν μέσα στή γλυκύτητα καί στή θαλπωρή αὐτοῦ τοῦ οὐράνιου καί θείου φωτός. Καί ἀναδείχτηκαν οἱ φωτεινοί αὐτοί ἄνθρωποι φῶτα ἀρετῆς, σοφίας καί ἁγιότητας καί ἔλαμψαν μέ τά καλά ἔργα τους καί δόξασαν τόν οὐράνιο Πατέρα ὅλης τῆς κτίσης καί ὃλης τῆς ἀνθρωπότητας.
Ἀλλά ἀκόμη φῶς Χριστοῦ εἶναι καί ἡἁγία Ἐκκλησία του. Τό φῶς τῆς χάριτός του τό μεταδίδει αὐτή μέ τά ἱερά μυστήρια ἀπό τά ὁποῖα οἱ χριστιανοί λαμβάνουν φῶς χάριτος καί εὐλογίας καί δύναμης.
Λαμβάνουν καί τήν σφραγίδα τοῦ Παναγίου Πνεύματος καθώς καί πνευματικό ἀκατανίκητο ὁπλισμό γιά νά ἀντιμετωπίζουν τά πυκνά σκοτάδια τῆς ἁμαρτίας, για νά βαδίζουν μέ τό φωτεινό στήριγμα στή δύσκολη πορεία τῆς ζωῆς για νά διαβλέπουν μέ τά φωτεινά μάτια τῆς ψυχῆς τους τήν αἰωνιότητα καί για νά μήν τυφλώνονται ἀπό τά ἀπατηλά καί σατανικά ψεύτικα φῶτα τοῦ πονηροῦ κόσμου.
Πῶς δέν βλέπουν τό θεῖο φῶς τοῦ Κυρίου καί τῆς διδασκαλίας του καί τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας του οἱἄνθρωποι; Πῶς κλείνουν τά μάτια τους καί μένουν στό σκοτάδι τῆς ἄρνησης, τῆς δυσπιστίας καί τῆς ἀπιστίας; Πῶς προτιμοῦν τή ζωή μέσα στήν ἁμαρτία καί ἀπομακρύνονται ἀπό τόν παράδεισο τοῦἐνάρετου καί ἁγίου βίου; Πῶς καταδέχονται νά γίνονται δοῦλοι τῶν κακῶν καί σκοτεινῶν ἔργων για νά ζοῦν στό φῶς τῆς ἀγάπης καί τῆς φιλανθρωπίας τοῦ Θεοῦ; Ἡἀπάντηση ἔχει δοθεῖἀπό τόν ἴδιο τόν Κύριό μας στό ἅγιο Εὐαγγέλιό του: «Τό φῶς, λέγει, ἐλήλυθεν εἰς τόν κόσμον καί ἠγάπησαν οἰἄνθρωποι μᾶλλον τό σκότος ἤ τό φῶς. Ἦν γάρ πονηρά αὐτῶν τά ἔργα. Πᾶς γάρ ὁ φαῦλα πράσσων μισεῖ τό φῶς καί οὐκ ἔρχεται πρός τό φῶς, ἳνα μή ελεγχθῇ τά ἒργα αὐτοῦ».
Δηλαδή τό φῶς, ὁ υἱός τοῦ Θεοῦ, ἦρθε στόν κόσμο, ἀλλά οἱ ἄνθρωποι ἀγάπησαν περισσότερο τό σκοτάδι καί ὄχι τό φῶς. Γιατί αὐτός πού πράττει κακά ἔργα ἀντιπαθεῖ τό φῶς καί δέν ἔρχεται στό φῶς για νά μή φανερωθοῦν τά ἔργα του.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, γεννήθηκες καί ζεῖς προσωρινά ἐδῶ στή γῆ, συνδέεσαι ὃμως μέ τόν οὐρανό μέ τήν ἀθάνατη ψυχή σου. Αὐτή ἡ ψυχή σου εἶναι πνοή τοῦ Θεοῦ. Γι’ αὐτό ἀκριβῶς τόν λόγο ἔχεις ἱερή ὑποχρέωση καί ἱερό καθῆκον νά προσπαθεῖς νά διατηρεῖς τήν ψυχή σου καί τήν καρδιά σου μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ. Νά φοβᾶσαι πάντοτε μήπως μέ τήν ἀδιαφορία σου ἤ τήν ἀπροσεξία σου, ἤ μέ τή δυσπιστία καί ἀπιστία σου κάνεις μαύρη τήν ψυχή σου. Τότε, ἀλλοίμονο, τήν μέν ψυχή σου πρόδωσες, ὃπως καί τόν Πανάγιο Δημιουργό της στό σατανᾶ, τήν δέ ζωή σου ἀχρήστευσες καί καταεξευτέλισες.
Νά ἔχεις πάντοτε ὑπόψη σου τήν προτροπή τοῦἈποστόλου Παύλου: «Ἳνα γένησθε ἄμεμπτοι καί ἀκέραιοι, τέκνα Θεοῦἀμώμητα ἐν μέσω γενιᾶς σκολιᾶς καί διεστραμμένης ἐν’ οἷς φαίνεσθε ὡς φωστῆρες ἐν κόσμῳ», δηλαδή γιά νά γίνετε ἄμεμπτοι καί ἀκέραιοι στόν χαρακτῆρα καί τήν ψυχή, ἄξια παιδιά τοῦ Θεοῦἀπαλλαγμένα ἀπό κάθε ἠθική βρομιά μέσα σέ μιά γενιά ἀνθρώπων ἄδικων καί διεστραμμένων μεταξύ τῶν ὁποίων σεῖς φαίνεσθε σάν φωτεινάἀστέρια στόν κόσμο. Ἀμήν.
ΚΥΡΙΑΚATIKOIΑΝΤΙΛΑΛΟΙ
IB΄ ΛΟΥΚΑ (10 ΛΕΠΡΩΝ)
Κυριακή τῇ 19ῃ Ιανουαρίου 2014
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, δέκα λεπροί, ὃπως ἀναφέρεται στή σημερινή εὐαγγελική περικοπή, θεραπεύτηκαν ἀπό τή φοβερή ἀσθένεια τῆς λέπρας ἀπό τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό. Ὃμως ἀπό τούς δέκα θεραπευθέντες λεπρούς μόνο ἕνας ἐπέστρεψε καί εὐχαρίστησε τόν εὐεργέτη Κύριο. Καί ὁ Κύριος ρώτησε μέ ἀπορία καί παράπονο: «Δέν ἐκαθαρίσθηκαν καί οἱ δέκα; Καί ποῦ λοιπόν εἶναι οἱ ἐννέα θεραπευθέντες; Δέν θεώρησαν καθῆκον τους νά ἐπιστρέψουν καί νά δοξάσουν τόν Θεό γιά τήν εὐεργεσία του πρός αὐτούς, εἰμή μόνο αὐτός ὁἕνας, ὁ Σαμαρείτης;».
Καί ἐπαίνεσε ὁἸησοῦς τήν πίστη αὐτοῦ τοῦ εὐγνώμονα, ἡὁποία πίστη ἦταν ἡ αἰτία τῆς θεραπείας καί τῆς σωτηρίας του.
Δίκαιο εἶναι τό ἐρώτημα τοῦ Κυρίου μας, γιατί οἱἐννέα θεραπευθέντες λεπροί ἔδειξαν ἀγνωμοσύνη πρός αὐτόν. Ἔλαβαν τήν εὐεργεσία τῆς θεραπείας ἀπό τήν ἀνίατη ἀσθένεια καί δέν ἐγύρισαν νά εὐχαριστήσουν τόν εὐεργέτη. Ἔλαβαν τό ἀγαθό τῆς ὑγείας καί λησμόνησαν ἀμέσως ἐκεῖνον πού τούς ἔδωσε τό ἀγαθό.
Κάθε ὣρα καί κάθε στιγμή ἐπαναλαμβάνεται καί θά ἐπαναλαμβάνεται συνέχεια ἐδῶ στόν παρόντα πρόσκαιρο κόσμο ἡἁμαρτία τῆς ἀγνωμοσύνης καί τῆς ἀχαριστίας. Ἀγνώμονας καί ἀχάριστος πρός τόν Θεό εἶναι ὁἄνθρωπος πού ἀναπνέει καί ζεῖ μέσα στά ἄπειρα δῶρα καί ἐλέη τοῦ Θεοῦ. Καί ὃμως. Ἡ συμπεριφορά του εἶναι ἀγνώμονα καί ἀχάριστη πρός τόν Θεό.
Ἡἀγνωμοσύνη εἶναι ἡἁμαρτία κατά τήν ὁποία αὐτός πού εὐεργετεῖται δέν εὐχαριστεῖ αὐτόν πού τόν εὐεργετεῖ καί δέν ἀναγνωρίζει τήν εὐεργεσία.
Ἡἀχαριστία εἶναι μεγαλύτερο ἁμάρτημα.
Ὁἀχάριστος ὄχι μόνο δέν εὐχαριστεῖ καί δέν ἀναγνωρίζει τόν εὐεργέτη του, ἀλλά προχωρεῖ πιό πέρα στό κακό καί ἀνταποδίδει μέ κακό τό καλό πού τοῦἔκανε ὁ εὐεργέτης του.
Ὁἀγνώμονας καί ὁἀχάριστος εἶναι πνευματικά ἀρρωστημένες καί διεστραμμένες ψυχές. Εἶναι ἐπικίνδυνοι μέσα στούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας καί μέσα στήν κοινωνία. Ποῦ εἶναι ἡἐντολή τῆς ἀγάπης; Ἔχει ἐξαφανιστεῖἀπό τήν ψυχή τοῦἀχάριστου. Ποῦ εἶναι ἡὑποχρέωση νά ἀναγνωρίζεις τήν εὐεργεσία; Ἔχει καί αὐτή ἀποβληθεῖἀπό τήν ψυχή καί τήν καρδιά τοῦἀγνώμονα. Ἐάν ἦταν δυνατό να γινόταν μιά ψυχογραφία τοῦ ἀγνώμονα καί τοῦἀχάριστου, εἴτε αὐτός εἶναι κληρικός εἴτε λαϊκός εἴτε ἐπίσημος ἤἀφανής εἴτε εἶναι μορφωμένος ἤἀμόρφωτος θά ἐφαίνοντο στήν ψυχογραφία αὐτή οἱ ψυχικές καί οἱ πνευματικές πληγές καί τά τραύματα τοῦἀγνώμονα καί τοῦἀχάριστου κατά τρόπο φρικτό. Ὁἀγνώμονας καί ὁἀχάριστος εἶναι ἄξιοι γιά ἀποστροφή καί διαμαρτυρία τῆς κοινωνίας τῆς ὁποίας ἀποτελοῦν ὓποπτα, ἐπικίνδυνα καί ἀνάξια μέλη.
Καί ποιό εἶναι τό κέρδος τους; Εἶναι μόνο καί μόνο ἡἱκανοποίηση τῶν παθῶν τους; Εἶναι ἀλήθεια ὅτι σήμερα πολλοί ἔχουν γίνει ἀγνώμονες καί ἀχάριστοι. Σήμερα ἡ κοινωνία μαστίζεται ἀπό πολλές πνευματικές μάστιγες καί ὃπως λέγει ὁ προφήτης Ἡσαίας, τό σῶμα τῆς κοινωνίας εἶναι πολύ πληγιασμένο, μία δέ ἀπό τίς κοινωνικές πληγές εἶναι ἡἀγνωμοσύνη καί ἡἀχαριστία.
Γι’ αὐτό πολλοί χριστιανοί καί ἐνάρετοι ἄνθρωποι ἀκούονται πολλές φορές νά ἐκφράζουν πικρά και δίκαια παράπονα, ὃταν σχεδόν κάθε μέρα ἀντιμετωπίζουν ἀχαριστία καί ἀγνωμοσύνη. Καί διαμαρτύρονται δίκαια καί πονοῦν καί θλίβονται καί ἀνησυχοῦν για τόν χριστιανικό μας πολιτισμό πού βεβηλώνουν οἱἀγνώμονες καί οἱἀχάριστοι.
Γιατί ἡἀχαριστία καί ἡἀγνωμοσύνη ἀντιμάχονται τόν Θεῖο νόμο τῆς ἀγάπης ἡὁποία εἶναι ἐντολή καί χρέος τό ὁποῖο ὁἄνθρωπος ὀφείλει νά ἐξοφλεῖ κατά τήν διάρκεια τῆς ζωῆς του.
Ἀδελφέ μου, εἶδες πόσο μεγάλο παράπονο ἐξέφρασε ὁ Κύριος γιά τούς ἐννιά ἀγνώμονες λεπρούς; Εἶδες ὃτι ὁ Κύριος ζητάει ἀπό τόν ἄνθρωπο νά ἀναγνωρίζει τίς εὐεργεσίες πού παίρνει ἀπό Αὐτόν καί ἀπό κάθε ἄλλο εὐεργέτη;
Εἶναι βαρύ ἁμάρτημα καί ἡἀγνωμοσύνη καί ἡἀχαριστία. Ζεῖς καί σύ καί ὅλοι οἱἀνθρωποι μέσα στά ἄπειρα εὐεργετήματα, τά θεῖα δῶρα καί τά ἀγαθά τοῦ εὐεργέτη μας Θεοῦ. Ἄς δοξολογοῦμε τόν δοτῆρα ὅλων τῶν εὐεργεσιῶν Θεό μας ὡς εὐγνώμονες καί πιστοί δοῦλοι του. Ἀς ἀναγνωρίζουμε αὐτούς πού μᾶς εὐεργετοῦν, μακριά ἀπό ἐμᾶς κάθε σκέψη ἀγνωμοσύνης καί ἀχαριστίας.
Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι σαφής. Ὁἀχάριστος τιμωρεῖται ἀπό τόν δίκαιο Κριτή. Ἀπό ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος ἀνταποδίδει κακά ἀντί τῶν ἀγαθῶν τά ὁποῖα ἔλαβε καί λαμβάνει δέν πρόκειται νά μετακινηθοῦν ποτέ οἱ θεϊκές τιμωρίες, ἀλλά πάντοτε θά τόν συνοδεύουν στή ζωή του: Ὃπως διαβάζουμε στίς Παροιμίες: «ἀνταποδίδωσι κακά ἀντί ἀγαθῶν, οὐ κινηθήσεται κακάἐκ τοῦ οἴκου αὐτοῦ». Δηλαδή ὃποιος ἀποδίδει κακό ἀντί καλό, τό κακό δέν θά φύγει ἀπό τό σπίτι του. Ἀμήν.
ΚΥΡΙΑΚATIKOIΑΝΤΙΛΑΛΟΙ
IΕ΄ ΛΟΥΚΑ (ΖΑΚΧΑΙΟΥ)
Κυριακή τῇ 26η Ιανουαρίου 2014
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, τή μετάνοια τοῦ Ζακχαίου καί τήν ἐπιστροφή του στήν ὁδό τοῦ Κυρίου ἐξιστορεῖ τό σημερινό ἱερό Εὐαγγέλιο.
Πολλές ἀδικίες εἶχε διαπράξει ὁ πλούσιος αὐτός ἀρχιτελώνης, ὁὁποῖος συνῆλθε ἀπό τή μέθη τῆς ἀδικίας καί ζήτησε νά συναντήσει τόν Χριστό. Χαμηλός δέ ὃπως ἦταν στό ἀνάστημα, ἀνέβηκε σέ μιά συκομουριά για νά δεῖ τόν Κύριο, πού θά περνοῦσε ἀπό ἕνα δρόμο τῆς Ἱεριχοῦς.
Ὁ καρδιογνώστης Κύριος κάλεσε τό Ζακχαῖο νά κατεβεῖἀπό τό δέντρο, γιατί ἐκείνη τήν ἡμέρα θέλησε νά μείνει γιά τή σωτηρία του στό σπίτι του. Χαρούμενος ὁἀρχιτελώνης κατέβηκε ἀπό τό δέντρο καί φιλοξένησε τόν Ἰησοῦ στό σπίτι του.
Τότε ἀκριβῶς ἐκδήλωσε τή μετάνοιά του λέγοντας στό Χριστό ὃτι τή μισή περιουσία του τή δίνει στούς φτωχούς καί ἀποζημιώνει στό τετραπλάσιο ἐκείνους πού ἀδίκησε χρησιμοποιώντας συκοφαντίες καί ἄλλες ψεύτικες καταγγελίες καί ἀναφορές κατά τήν διάρκεια τῆς ἑξάσκησης τοῦἐπαγγέλματός του ὡς εἰσπράκτορας τῶν φόρων. Τότε ὁ Κύριος εἶπε ὃτι ἦλθε ἡ σωτηρία στό Ζακχαῖο καί σ’ ὅλους τούς δικούς του. Εἶπε ἐπίσης ὃτι ἦρθε στόν κόσμο για νά ἀναζητήσει τό λογικό του πρόβατο, τόν πλανώμενο ἄνθρωπο.
Ἀδελφοί μου, τό μεγάλο ἁμάρτημα τῆς συκοφαντίας τό αἰσθάνεται ἀμέσως ὁ Ζακχαῖος μπροστά στό Χριστό καί ζητάει νά τοῦ τό συγχωρήσει ὁ δίκαιος Κριτής.
Πραγματικά, ἡ συκοφαντία εἶναι ἕνας σατανικός τρόπος μέ τόν ὁποῖο ὁ κακός ἄνθρωπος ἐκμεταλλεύεται τήν τιμή καί τήν ὑπόληψη τῶν συνανθρώπων του, τά ὑλικά τους ἀγαθά καί ποδοπατεῖ κάθε τι πού ἔχει ὁ πλησίον καί θεωρεῖἀγαθό καί εὐλογημένο.
Ὁ συκοφάντης εἶναι ἱκανός γιά κάθε κακό. Εἶναι θρασύς καί δειλός, μορφή ἐγκληματική ἡὁποία προσπαθεῖ νά κρυφτεῖἀπό τά μάτια τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά ποτέ δέν μπορεῖ νά κρυφτεῖἀπό τό μάτι τοῦ Θεοῦ.
Εἶναι δέ περισσότερο ἀπαίσιος ὁ συκοφάντης ἐκεῖνος πού ἔχει ἀνώτερη θέση καί ἀποστολή στήν κοινωνία, γιατί γίνεται ἀσφαλέστερα ἡ ζημιά κατά τοῦ πλησίον καί δημιουργεῖ τό κακό παράδειγμα γιά τούς ἄλλους ἀνθρώπους.
Ἡ συκοφαντία κατάντησε ἠθική ἀθεράπευτη πληγή τῆς ἐποχῆς μας. Τά βέλη της δέν κάνουν διάκριση, ἡ ζημιά της εἶναι τρομερή.
Εἶναι ἕνα βάναυσο καί ἰσχυρό χτύπημα κατά τῆς χριστιανικῆς ἀγάπης, εἶναι τό φρικτό παιδί τοῦ ψεύδους, πατέρας δέ αὐτοῦ εἶναι ὁ σατανᾶς. Ἡ συκοφαντία εἶναι πράξη μισητή στό Θεό καί ἐπαινετή ἀπό τό δημιουργό της, τό διάβολο. Χριστιανός καί συκοφάντης εἶναι δύο ὀνόματα πού δέν μποροῦν νά γράφονται τό ἕνα κοντά στό ἄλλο. Γιατί σκοπός τοῦ Χριστιανοῦ εἶναι νά γίνει ὅμοιος πρός τό Θεό, ἐνῶ σκοπός τοῦ συκοφάντη εἶναι νά συνεργάζεται μέ τόν πειρασμό, μέ τόν ἀρχηγό τοῦ ψεύδους καί τῆς διαβολῆς, τό Σατανᾶ.
Εἶναι πολύ λυπηρό νά ἀσχολοῦνται οἱ χριστιανοί μέ τή διαβολή καί τή συκοφαντία καί νά εἶναι καί μέλη τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Πολύ μεγάλο εἶναι τό κρίμα τοῦ νά κινοῦνται οἱὀπαδοί τοῦ Χριστοῦὄχι στήν ὁλόφωτη αὐλή τοῦ Κυρίου, ἀλλά μέσα σέ μιά ὁλοσκότεινη περιοχή πού μοιάζει μέ τόν Ἃδη, γιατί Ἃδης πράγματι εἶναι ἡ ψυχική κατάσταση τοῦἐλεεινοῦ συκοφάντη.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πρέπει νά γνωρίζετε ὃτι τρεῖς εἶναι οἱ θεμελιώδεις μορφές τῆς ἁμαρτίας: Ἡ φιληδονία, ἡ φιλοδοξία καί ἡ πλεονεξία. Αὐτό τό παρακλάδι τῆς συκοφαντίας ἔχει τις ρίζες της καί στή φιληδονία καί στή φιλοδοξία καί στήν πλεονεξία. Μή θεωρεῖς λοιπόν μικρή ἁμαρτία τή συκοφαντία.
Ὄχι, εἶναι φοβερό κακό καί προσβολή τοῦ θεϊκοῦ νόμου τῆς ἀγάπης. Ἤδη ὁἱερός ψαλμωδός διαβεβαιώνει ὃτι ὁ Θεός «ταπεινώσει συκοφάντες».
Μήν πικραίνεις τόν συνάνθρωπό σου μέ τίς συκοφαντίες σου, γιατί δέν μπορεῖς νάἀντιληφθεῖς τά δάκρυα αὐτοῦ πού συκοφαντεῖται.
Δέν πλάστηκες ἀπό τόν πανάγαθο Θεό γιά νά χρησιμοποιεῖς τό στόμα σου ὡς ὅπλο καταστροφῆς τοῦἀδελφοῦ σου. Τό στόμα σου πλάστηκε γιά νά ψάλλει ὕμνους πρός τόν Θεό καί γιά νά μιλάει τήν ἀλήθεια κατά τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ.
Νά ἔχεις τελικά ὑπόψη σου τήν αὐστηρή προτροπή τοῦ φλογεροῦ καί μεγάλου προφήτη προδρόμου καί βαπτιστῆ Ἰωάννη: «Μηδένα συκοφαντήσετε μηδέ διασείσητε», δηλαδή κανένα νά μή συκοφαντήσετε, κανένα νά μήνἐκφοβήσετε μέ ἀπειλές γιά νά τοῦἀποσπάσετε χρήματα καί νά ἀρκεῖσθε στό μισθό σας. Ἀμήν.
π. Ι.Κ.